stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag och minisemester

Kategori: Peking

 
Herrn och jag anlände till Peking vid 1.30 tiden i natt .
Tänkte roa oss med en  minisemester....och för hans del med betoning på MINI eftersom han har arbetsdag idag. Således kliver han upp i något som känns som gryningen och åker iväg till sitt kontor.
 
Jag snusar vidare dryga timmen till , äter god frukost , läser  morgontidningar och  traskar sedan ut på stan 
 
Lite krispig kyla men soligt och fint.
 
 
Den här gången bor vi på ett hotell  i finansdistriktet och de mesta i de här kvarteren är mer av  MORE  än  LESS .
Allt från de långa och breda  boulevardliknande gatorna , de stora och coola byggnaderna  till de många maffiga konstverken som pryder öppna platser och ingångar.
 
 
 
 
Även om det är mycket spännade att titta på är det väldigt DRYGT att gå och jag tänker att tills nästa besök ska jag fundera ut hur jag kan använda mig av stans lånecyklar. 
För cykla , ja det måste vara det ultimata sättet att ta sig fram i den här helt platta staden .
 
 
 NU
behöver jag....precis som de här mysiga farbröderna..... få sitta ned , ta en fika och vila fossingarna en stund.
 
 
Går därför in in på närmaste bank för att ta ut kontanter .
Utanför de flesta stora bankkontor och andra liknande byggnader  i Kina vaktar Herr och Fru Lejonhund.
 
 
Traditionellt stod  paret  och vaktade framför kjejserliga byggnader för att man ansåg att de hade skyddadande egenskaper. Numera finns de ofta vid banker, restauranger och tjusiga varuhus.

Hanen med en utsmyckad boll under tassen ( symboliserar makt över världen )  på ena sidan och honan med ett barn ( omvårdnad )  under sin tass på den andra sidan.Paret representerar balans...... Yin och Yang.

Enligt feng shui är placeringen väldigt viktig för att deras egenskaper  ska kunna  uppnås. När vi går in en byggnad skall hanen stå på högra sidan och honan på vänstra.

 

 
Stärkt av en god latte går jag vidare till  ett elegant och trevligt centrum, Kerry Beijing som hänger ihop med  China World som även det har ett spännade utbud av nice butiker.
 
Noterade tidigare i våras  att  Goyard med sina fina väskor förra året öppnat  en stor och välsorterad  butik här och  har sen dess satt upp ett besök på min to -do list vid något  Pekingbesök .
 
Supertrevlig personal som tålmodigt plockar fram alla olika modeller  och färger jag vill titta på innan jag till slut hittar min favorit som  de omsorgsfullt slår in och lägger  i stilig påse .
 
 
NU
slår jag mig ner i loungen för afternoon tea och invänta Herrn .
 
 
fortsättning följer.......
 
 ♠♠♠♠
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: