stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Sista vilan

Kategori: Stockholm

 
Eftersom jag far runt en hel del på dagarna är cykeln bästa sättet ....men idag blåser det kallt och duggregnar och jag ska upp på Söder för att träffa väninnan. Således en kompromiss, cyklar ner till Grand Hotel, ställer cykeln så att jag har den tillgänglig för min eftermiddagsträff och fortsätter med bussen.
KUNDE
funkat väldigt bra om jag inte börjat läsa mail och därmed missar min hållplats.....bussen fortsätter GIVETVIS åt helt motsatt håll mot vart jag ska och dessutom är det väldigt låååångt till nästa stopp.
BARA 
att kliva av och småjogga UPPFÖR  alla smågator mot vår mötesplats...åh hur backigt !!  är inte den här delen så säg, ha ha
Något sen, kall om fingrarna  och med håret i världens mess kommer jag så ÄNTLIGEN fram ......
 
 
....till mysiga cafe Gilda där väninnan och jag äter en läcker frukost.
 
För några månader sedan förlorade hon sin man, vår vän, och vi talar om det ofattbara och hur det har påverkat såväl hennes som deras ungdomars liv. Jag lider så med dem alla .Tycker ändå att jag skymtar en lite mer positivt ton  i dagens samtal än vid tidigare möten. Min fina väninna känns inte riktigt lika skör längre ........hoppas , hoppas . Antar att när man drabbas av stor sorg så är tiden det största läkemedlet. Livet blir aldrig  som förut ....men jag önskar för dem alla tre  att de så smånigom ändå kan fortsätta att njuta av tillvaron.
 
 
Vi promenerar bort mot Katarina kyrka där vännen nu vilar.
 
 
Så vackert och stämningsfullt men också himla sorgligt.
Tårarna kommer förstås och vi står  en stund tysta och håller om varandra .
 
 
Vi skiljs åt .
 
Jag cyklar ut på Skeppsholmen och möter upp en annan fin tjej.
 
 
Börjar med en lång lunch och samtalar förstås om förmiddagens möte  och mina intryck men även om umgdomar som flyttar hemifrån, arbetsplatser som omorganiseras, väninnans stipendium som ger henne möjlighet att testa inspirerande saker och lite annat ditten och datten.
 
 
Därefter strosar vi runt bland de häftiga skulpturerna på utställningen......med
 
 
...bland annat Fritschs fantastiska elefant ..... 
 
 
.....och Koons underbart läckra hund.
 
 
Vacker skymning när vi promenerar tillbaka mot stan.
 
Trevlig och varm stämning på middag hemma hos vännerna på kvällen.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: