stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Härlig lördag i SH istf HK

Kategori: Shanghai

 
I vårt nuvarande liv spelar  giltiga VISUM en betydande roll...... eller rättare sagt avsaknad av dito. 
Den här helgen är begåvad med en extra ledighet då Mid Autumn Festival infaller på måndag så för några veckor sedan bokade Herrn och jag resa till Hong Kong och såg fram emot några trevliga dagar hos vännerna. 
 
 
tittade jag i mitt pass .....ooops.... behöver nytt visum , vilket jag visste,  men  hade  inte observerat att mitt nuvarande bara gav mig rätt till en inresa....vilken alltså redan var förbrukad.
 
Jaha inget annat att göra än att vinka av Herrn och önska honom trevlig helg medan jag fick stanna kvar här hemma.
 
TUR I OTUREN 
ändå att jag började kolla för den ¨intervju ¨ uppe i Peking som krävs inför det nya visumet var bokad till mitten av september men nu fick jag också reda på att själva processen tar 16 arbetsdagar och under tiden är passet inlämnat till visumbyrån ..... då kan jag resa inrikes men inte utomlands.
 
OJ OJ OJ
 
vi som ska åka iväg på lovet  kring Kinas nationaldag , vilket är 1 oktober.
 
SÅLEDES
 
fick jag i all hast boka om min tid och åka upp redan  tidig morgon dagen därpå .
Flyget var flera timmar försenat på grund av oväder men besöket på visumbyrån var oväntat effektivt och tillbaka på flygplatsen blev jag ombokad till ett tidigare plan hem .
 
Nya passet är dessutom UTLOVAT till dagen innan avresan..........bara att hålla tummarna .
  
 
 
Som sagt Herrn i HK , jag och Dottern kvar i stan.
 
Vi smuttar svala drycker under parasollen på Nova.
 
 
...och äter fräsch lunch.
 
 
Bredvid restaurangen ligger en Pet Store. Ovanligt ren och prydlig. Oftast när jag ser katt och hundvalpar som sitter i burar där de säljs  vill jag alltid ta med dem hem för att rädda dem undan den hemska miljön .....men här ville vi  bara ta med den här raringen för att hon är så himla vacker........Nu är dessvärre Herrn allergisk mot katt så dottern och jag får besinna oss till att endast klappa och ta kort på underverket.
 
 
I skyltfönstret till videobutiken ser vi den här DVDn. 
 
Rätt otippat.
 
 
 
Såg  i veckan när Nöjespanelen i Gomorron  Sverige diskuterade showens vinst  ( eller ska man hellre säga förlust ) i årets Skämskudde......ett antipris som delas ut till de mest pinsamma insatserna under året i svensk TV. 
Förstår ingenting !!!! Så mycket skräp som visas och så väljer de den här roliga serien. Undrar om de som nominerar helt saknar humor.  Omdömet verkar dock mest gälla dem för både i USA och Sverige fick serien såväl bra  recensioner som tittarsiffror och nyligen beslutades att säsong 2 ska spelas in .
 
...och nu finns den också som Copy i Kina.....KUL.....ja inte just att det ÄR en Copy men ATT den blir en Copy.....tyder ändå på viss popularitet och det är kul.
 
 
♠♠♠♠
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: