Veckans Snackis
Kategori: Shanghai

The State Bureau of Tourism publicerade i veckan ett oväntat dokument där de ber Kinesiska resebyråer att överväga tanken på att uppmuntra till ett frivilligt drickssystem . Det skulle innebära att turister skulle kunna ge dricks och på så vis ¨belöna¨ för god service ...något som byrån menar skulle kunna motivera personal inom servicesektorn att ge det där lilla extra i det dagliga arbetet.
Förslaget innehåller däremot inga standardnivåer eller riktlinjer på hur mycket, var eller när dricks ska ges.
Kinas syn på dricks skiljer sig väldigt jämfört med Europa och framförallt USA.
Shanghai Daily citerar i en artikel om dricks amerikaner som varit på besök i Shanghai och blir förvånade när kinesiska servitörer, dörrvakter, taxichaufförer , reseledare etc nästan blir förolämpade om dricks ges. Likaså citeras upprörda kineseiska turister som kommit hem från resor i USA och då stött på att de varit TVINGADE att ge dricks trots att servicen INTE alls varit bra.

Diskussionen om dricks kommer upp då och då men generellt sätt är det inte accepterat i Kina.
Oron är stor för att om inte det finns väldigt tydliga och klara riktlinjer så kommer det missbrukas.
Shanghaibaserade reseföretaget Ctrip införde redan 2012 nivåer för dricks på några av sina Kinaturer. Det föreslogs att om turisterna var nöjda med sin färdledare kunde de ge mellan 20 till 50 SEK i dricks. Endast 30 % av resenärerna följde uppmaningen .......finns dock ingen undersökning som visar varför de övriga 70% inte gav något .....kanske var de inte nöjda med servicen eller helt enkelt passade på att behålla några kronor till semesterkassan eftersom det ändå inte är kutym att ge dricks i Kina.
Ctrip upphörde därför redan året därpå med sin uppmaning.

Vad gäller just turistguider så existerar dock redan en inoficiell drickskultur som ger dem inom reseindustrin möjlighet att tjäna lite extra pengar . På utflykter som arrangeras av resebyrån ¨ passar ¨ man på och stannar till vid olika shoppingområden eller speciella butiker......och så klart får guiderna provision på vad turisterna köper.

I maj i år sändes den här filmen på nyheterna , tagen i smyg av en turist i en av dessa färdbussar.
Filmen visar hur en rosenrasande guide gormar , skriker och fäktar mot resenärerna för att de enligt henne inte handlat TILLRÄCKLIGT mycket i den juvelbutik hon tagit dem till.
Hon förlorade förstås sin licens men det lär inte hindra andra guider att fortsätta med de tvingande shoppingstoppen.

Ja diskussionen om dricks lär fortsätta ....men efter att ha levt i bägge systemen är jag nog rätt benägen att hålla med kineserna ...det är inte själva möjligheten till dricks som AUTOMATISKT ger god service och att då som i USA ÄNDÅ vara ¨tvingad ¨ att ge den känns bara frustrerande .

Nej fram för schysta grundvillkor i servicesektorn så alla som arbetar inom den kan leva på sin lön... men gärna också ha möjligheten att .....såsom dricks i sin goda mening var tänkt ...... kunna belöna den som gjort det där lilla extra för sin kund.

♠♠♠♠