stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Riktigt Hundväder

Kategori: London

 
Jag checkade ut , tog mina väskor och gick runt hörnet till mitt nya hotell, trivsamma Number Sixteen.
Lätt som en plätt och enda anledningen till bytet var att förra natten kom till senare och då var N16 fullbokat.
 
 
Den här trippen har romantiska förtecken då Herrn och jag  fortfarande håller på med vårt evighetsfirande av  25 årdagen  sedan vi sa JA...... och vårt lilla fina vindsrum platsar perfekt in i sammanhanget.
 
 
Jag är ingen vädermänniska och kollar sällan prognosen.
NU
gör jag dock det . Appen säger att klockan 2 på eftermiddagen ska det börja regna.
DET
tror inte jag på.
 Himlen är klar och eftersom Herrn ( som kommer direkt från sitt besök i Leeds ) och jag till kvällen ska ut och äta middag med vänner , byter jag klumpiga men bekväma Uggsen mot mina fina och  mer eleganta  sammetsballerinor.
 
STORT MISSTAG
 
Inkonsekvent tar jag ändå med mitt stora paraply.....och ja det får väl i alla fall räknas till
KLOKT BESLUT.
 
Jag ska åka till Designmuseet på andra sidan Themsen och tar tunnelbanan till Tower Hill.
Tänker att jag får en fin promenad nere vid floden och över bron.
NÄSTA STORA MISSTAG
 
 
 
För klart att när jag en stund senare kliver ur tbanan  möts jag av iskall vind och regn som fullständigt vräker ner.
Frysande , med blöta fossingar och fullt fokus på att hålla fast paraplyet  går jag dessutom åt fel håll mot fel bro. Trots att jag besökt museet vid flera tillfällen mixar jag nu i stressen ihop broarna och måste plaska runt i pölarna 30 minuter extra.
 
Ja inte är det vädret som gör att vi valt att åka till London!!!!
 
 
Kommer till slut  fram till museet och in i värmen.
 
 
Utställningen presenterar  historiska och  levande  powerkvinnor och hur de användt  kläder och mode  för att definiera sina roller.
 
 
....och där på väggen över historiskt intressanta kvinnor med makt hittar jag en bekanting...kejsarinnan Wu Zetian om vilken en oerhört populär tv just nu går i Kina. Serien där censuren satt saxen i arbet och reducerat alla underkroppar där minsta lilla skymt av kvinnliga bröst kunde skådas.
Se  tidigare inlägg under Veckans Snackis.
 
 
Coola punktjejer.
Kommer ihåg vilket starkt intryck de gjorde när jag på en skolresa till London 1977 för första gången såg punkare.
 
 
Ett exempel på klädkedjornas samarbeten med kända designers .
Något som utställningen rubricerar.....Fashion for everyone.
 
 
Lämnar museet och ska nu ta mig tillbaka till andra sidan floden och upp till Marylbone.
Som alltid vid regn är det  HELT omöjligt att få en taxi .
Två byten senare i fredagsrusning med fullproppade vagnar....phu
 
 
.... kliver jag in på nice The Potting Shed .
 
 
Hjälpsamma servitören tar en förskräckligt dålig bild
MEN
den visar en väldigt trevlig kväll tillsammans med Herrn och vännerna.
 
GOD NATT 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: