stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

KROCK

Kategori: Allmänt

 
En sak med Shanghai som vi gillar mindre bra är TRAFIKEN
Den är intensiv och rörig.....cyklar , mopeder , bussar , bilar och gångtrafikanter kör  och går huller om buller. Rött ljus respekteras men det är nog den enda regel som följs,
 På kvällarna använder majoriteten bilar ljus medan majoriteten cyklar och elmopeder, vilka dessutom kommer tyst och fort, varken är utrustade med ljus eller reflexer.
Taxibilarna har i princip aldrig säkerhetsbälten i baksätet.
 
Så att något någon gång kommer att hända är en LÅGODDSARE.....och för mig hände det idag.
 
Jag sitter i baksätet ,som vanligt finns inget bälte och jag tittar ner och kollar mina mail på telefonen.Vi har stannat till vid rödljus....känner hur chauffören gasar på ....och så TVÄRNITAR men hinner inte få stopp utan  BAM ..kör rakt in i den andra taxin som ....tydligen ... utan förvarning...   svängt rätt ut i vår fil.
 
 
Vänstra bilen var min taxi
 
Jag flyger förstås framåt och det hugger till lite i ryggen men i övrigt klarar jag mig bra.
De bägge chaufförerna sätter igång att skrika åt varandra  .Människor  BÖRJAR nyfiket  samlas runt bilarna som står mitt i filen och snabbt orsakar lång kö........oj hur jobbigt blev inte det här nu då .
Eftersom jag inget såg av olyckan  och därmed inget har att säga som kan  vara till någons hjälpa...betalar jag och lämnar snabbt platsen och promenerar resten av vägen till mitt kontor.
 
Ja förutom ett begynnade ryggskott , antagligen orsakat av sträckningen och att jag känner mig lite omtumlad  gick det hela ändå väldigt bra för mig.
 
Värre för de två stackars chaufförerna vars bilar blev rätt skadade .
 
♠♠♠♠

Kommentarer

  • Eva Peva säger:

    Mamma Mia, vilket äventyr! Hoppas ryggen inte tog för mycket skada och vilken tur att du var busy med mobilen så du slapp att vittna. I helgen kollar vi flyg igen vi försöker kombinera två viljor(A plus min) och tre städer, vi återkommer. Kram

    Svar: Det ska bli så kul att ni kommer .....och ni kan stanna hur länge ni vill. Så se nu till att få ihop det .Tack ja ryggen är bättre lite stel men så blir det när jag har lite ryggskottskänning, sprang 6 km idag och det gick bra.
    M W

    2015-01-30 | 16:48:31

Kommentera inlägget här: