stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Nyårsafton Down Under

Kategori: Melbourne

 
I landet tvärtemot , fniss, så reser vi söderut till trivsamma Melbourne och får svalare väder........dock fortfarande helt ljuvligt .
 
 
Strosar runt på stan bland nyårslediga .
Vi har hittills inte precis shoppat loss, delvis på grund av att kostnadsnivån är rätt hög och delvis för att vårt tempo varit rätt intensivt....har helt enkelt inte hunnit gå runt i affärer.
Idag har vi dock några butiker på vår to-do list.
 
Börjar med att gena via den här gränden......
 
 
......som verkar vara helt dedikerad till graffiti.
Lagligt eller inte ....har ingen aning.... men den unga killen står lugnt och ¨målar¨ vidare trots att vi och några andra spatserar förbi.
 
 
Första målet är  RM Williams som tillverkar finfina jodpurs.
Enligt trevliga expediten SÄRSKILT poppis bland besökande svenskar !!! .
Jaha så unika var vi alltså , ha ha.......och vi skulle inte gått hit om inte våra vänner familjen B, som har otrolig koll på allt vad gäller suveräna funktionskläder, tipsat oss.
Bootsen.... som fortfarande tillverkas i Australien... sitter som en smäck och känns fantastiskt välgjorda.
 
 
Rätt storlekar, modeller och färger  finns och vi lämnar nöjda .
Nostalgiskt stannar vi till vid Krispy Kreme och köper våra  favorit doughnuts.... 
 
 
.... slår oss ner och äter dem vid  livliga  Federation Square 
 
 
 Nästa mål på listan känner vi dock väl till. Dottern har använt de här ulliga tossorna i flera år men för mig blir det mitt första par. Har tyckt att de är för ungdomliga men nu hittar jag en söt liten känga med en snygg glittrig knapp som dekoration. Förvisso ser fossingarna jättelika ut och Herrn bara ler och skakar på huvudet men enligt dottern är de bara sååååå sköna och hon tycker absolut att jag ska slå till.
Ok då  får väl om inte annat ha på mig dom när jag går ner till tvättstugan, ha ha 
 
 
Vädret är hur nice som helst och vi promenerar vidare .
Melbourne är väldigt mysigt med många små gator fullt av  cafeer och charmiga  butiker.......
 
 
 ....och eleganta svala gallerior.
 
 
I just den här säljs vackra välbekanta ting.
 
 
Mitt i staden flyter floden Yarra.
 
 
Same , same but different.....finns väl snart inte en stad som inte har en Kärleksbro.
 
 
 Sugna på en eftermiddagsdrink går vi in på Langham Hotel som ligger otroligt fint och tänker sitta på deras terass och njuta en stund.....
 
 
Tjusigt Nyårsdekorerad lobby... 
 
 
....med snyggt blomsterarrangemang
MEN
ingen som helst terass trots det fantastiska läget.....utan vi visas vänligt in till deras bar som ligger jämte stora trappen UTAN fönster ......hm förstår mig inte alltid på hur de som bygger tänker. 
Balkonger mot floden finns det men endast till rummen. 
 
 
 
Hittar den här lilla baren istället....inte lika storslagen men fyller alla våra behov . 
 
 
Argentinsk touch på Nyårsmiddagen som vi bokat på  läckra San Telmo.
 
 
GOTT NYTT 2015

 
Stort tack till er..... alla mina fina läsare.
Hoppas ni fortsätter att tycka att det är kul att titta in här , kommentera och sända mig frågor på det ni undrar över.
Jag å min sida ska försöka att variera ämnena i mina inlägg och ofta uppdatera.
 
GOD NATT 
 
 

Kommentarer

  • Grandma säger:

    Jag är så glad över allt du delar med dig. Såg igår ett tv-program från Melbourne, speciellt inriktat på vintage och där hade man ett rikt utbud. Jag lever med i era resor och bildar mig, hela tiden.

    Svar: Kul. Ja Melbourne är en väldigt trevlig stad . Många små butiker, cafeer, fina parker och aktiv livstil nere vid floden. Mångkulturellt.Fint klimat ....fast våra sista dagar steg värmen till 38 grader och det är varmt, phu... dock ingen fukt utan en torr skön värme.Finns fina stränder runt staden dit vi förstås hade åkt en sådan dag om vi varit bofasta.Kram
    M
    M W

    2015-01-03 | 10:21:56

Kommentera inlägget här: