stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Bergsgetter

Kategori: Gotland

 
En riktigt LÅNG och HÄRLIG frukost.
 
 
Jag är i vardagslag inget stort fan av frukost men älskar det så här , att mumsa godsaker och sitta och babbla länge .
För mig är det verkligen ett tecken på relax LEDIGHET.
 
men
NU
dax för utflykt 
 
 
Idag kör vi mot Ihreviken . Vi ska klättra upp på klinten  dvs  de fritt liggande bergväggar som det finns många av på Öjn.
 
 
BRANT
....och lite problematiskt med mitt stela och onda knä....dock inte värre än att jag även om det går sakta kommer upp...är nte så många meter  till toppen .
Glad också att Väninnan rådde mig  att  byta skor från sandaletter till sneakers, fniss  
 
 
VERKLIGEN
 värt besväret.
 
 
Söta blommor i bergsskrevorna....
 
 
....lysande röda nypon... 
 
 
......och en dramatiskt utsikt . 
 
 
Klättringen ner går galant.
 
 
Vid bilfärdena runt Öjn delar vi upp oss på två bilar.
Jag sitter i Värdinnans bil  och nämner  på morgonturen för Väninnorna att jag följer en artikelserie i Dagens Industri  där reportrarna åker runt i sommarSverige och intervjuar lokala entreprenörer.
Förra veckan var de på Gotland och jag frågar om vår Värdinna kände till de bolagen. Bland annat skrev de om ett företag som ägdes av två systrar och som odlar morötter.
Jag berättar även om en annan artikel som handlar om Strömstad och företaget WunderBaum.
ALLA
känner väl till den gröna ( enligt vad jag kommer ihåg ) rätt märkligt doftande gröna granen.
MEN
att den sedan 1965 tillverkas och säljs av ett svenskt företag ....ja det hade vi INGEN aning om.
Som sagt , företaget som omsätter drygt 17 miljoner har licensrätten för Skandinavien och VD berättar att produkten utvecklats och finns i flera olika dofter och färger. Mest poppis är vanilj, nybilsdoft och jordgubb.
Mycket
FASCINERANDE
men vi funderar vidare ....VEM köper dessa granar idag ????
 
 
När vi klättrat ner från klinten är det dags för lunch. Damerna promenerar iväg utmed vattnet .
Jag tar över Väninanns bil för att köra  bort  den till  restaurangen.....kliver in .....
och
VAD 
hänger där och dinglar?
 
 
Ha, ha ...jamen .HUR kul är inte det här då  så säg ?
Visar sig vara en present från hennes omtänksamma son.
 
 
 
Nice ställe...
 
 
...som verkar ha en skön inställning till livet.
 
 
 
Kan inte annat än hålla med.
 
 
Ytterligare en promenad upp på en höjd .... för att bränna alla tusen kalorierna efter fantastisk silltallrik och saffranspannkaka.
Mäktig vy över viken.
 
 
Stannar till vid mysig gård och shoppar loss bland vackra fårskinn.
HUR många skinn kan man ha .....ha ,ha  svar MÅNGA.
 
 
Vädergudarna belönar vårt lokala spenderande med strålande sol och både vi och hundarna njuter stort .
 
 
Herrn i huset fixar Cosmos och bästa snackset, läckra bläckfiskringar.
 
 
Vackra kvällssolen till trots ......i skymningen blir det väl svalt och vi flyttar in i värmen.
 
 
Mysigt det med.
Herrn i huset agerar inte bara Mästerkock och grillar gott lamm, kyckling och spännande korvar utan anlitas även som fotograf.
 
 
ÄNTLIGEN
fastnar samtliga sköna Verbatimladies på SAMMA bild.
 
GOD NATT
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: