stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Mamma på Distans

Kategori: Allmänt

 
Phu, en känslomässigt intensiv vecka .
Ja inga superkatastrofer men några händelser där vi ...om vi varit på plats ....hade kunnat gjort  betydligt mer nytta än vad vi nu kunde bidra med. 
 Inte alltid så lätt att ha sina ungdomar boendes VÄLDIGT långt bort.
Att vara mamma ( eller pappa) på distans kan emellanåt vara rätt frustrerande.
Alla normala föräldrakänslor...och oro finns....man vill helt enkelt kunna hjälpa till när de behöver en
MEN
avståendet och tidsskillnanden ger en ibland inte en chans.
Väldigt OTILLRÄCKLIG....ja så känns det.
 
 
Dottern har under veckan kämpat med de sina ansökningar till olika Universitet.
 
 
 
Viktigt att ha koll på deadlines och vilka handlingar som ska sändas iväg.
Olika Universitet kräver olika saker och ansökningstiderna varierar.
 
Herrn och dottern har för länge sedan tillsammans listat de skolor som skulle vara aktuella.......
dottern skulle därefter BARA kolla de där sista detaljerna.
Vi har förstås frågat ....ett antal gånger.....om hon har koll.
JADÅ!!!!
 
...men visade sig häromdagen att den där lilla detaljen att favoritskolan också ville ha  med referensbrev .....oj då det hade hon missat .
Hm....inte mycket vi kan hjälpa henne med  nu då hon sitter där med ansökan SISTA dagen.
VARFÖR undrar vi... såklart rätt irriterade.
DÄRFÖR att .....svarar hon med gråten i halsen.
Ringer skolan men utan referenserna är det är för sent att söka denna termin. 
Tja  , ingen mening att tjafsa vidare. Trist men nu är det som det är .Vi försöker istället att att trösta henne och ber henne fortsätta med de andra skolorna på listan.
 
 
Sonen ringer.
Översvämning hemma i hans kök.
Ett rör som gått sönder under diskbänken. 
Oj, oj , oj ....han får fixa med röris, torka golv , tvätta matta och handdukar.
HAR
...du nu städat upp  allt ordentligt ?? frågar jag ....och ger tusen förmaningar .
JADÅ!!!!
svarar han förstås......hm jag känner mig dock inte helt övertygad , ha ha
 
 
Går några dagar så ringer han igen.....frysen går inte att stänga !!!
 
 
Nähä vad är det då ?
MASSA is säger han.
När frostade du av frysen då ?
Äh ...DET har jag aldrig gjort.
MEN ....du har ju bott där i flera år !!!
Ja....är väl därför det är så mycket is.
VET du hur man frostar av då ?
Tror det , svarar han och jag ger lite tips på hur man kan snabba på processen.
 
 
 
Han sänder ett foto.....Hm....vet inte om jag ska skratta eller gråta .
 
Tog BETYDLIGT längre tid än vad han trott
men enligt rapporter är nu frysen ren och fin igen och dörren går åter att stänga.
Jag föreslår att han inte väntar lika länge igen. Vi får väl se. 
 
 
♠♠♠♠
 

Kommentarer

  • Mor hemmavid säger:

    Synd att jag inte visste om kylen. Jag hade kunnat åka och hjälpa honom. Agnes kommer i morgon em på besök btw. Säg åt honom att kontakta mig viid nödläge.

    Svar: Tack mamma och jag vet och han vet också att han alltid kan få hjälp av dig om det kniper....vilket också känns tryggt.Kul att Agnes kommer över. Kram
    M
    M W

    2016-02-04 | 09:10:10
  • Brysselkakan säger:

    Ja du... har varit där med, mamma på distans. visserligen "bara" från Bryssel men det spelar inte så stor roll, man är inte där när det strular.
    Ett tag hade sönerna också en hyresvärd som ansåg att allt som hände i huset som han inte gillade var sönernas fel... Kanske i bland men definitivt inte alltid, i bland klagade han när de var hos OSS... Hur sjutton skulle de kunna göra saker han ogillade då???
    Denne hyresvärd hade förmågan att ringa mig och klaga och jag vet inte vad han tycket jag skulle göra från Bryssel? Sönerna hyrde, inte jag och de var myndiga. Till slut tröttnade vi och köpte ett litet hus åt dem istället, blev bättre så!
    Men faktum är att de växer av sitt ansvar och våra söner klarade och klarar sig väldigt bra!

    Svar: Ja det är verkligen inte lätt att vara långt borta. Smart att ni skaffade dem något eget. Låter som om hyresvärden hade en hangup på killarna och det var nog inte så kul för dem. Även om våra ungdomar är lite slarviga ( och vi ibland kan bli smått galna på dem ) när det kommer till praktiska saker känner jag precis som du stor förtröstan i att de ändå är väldigt självständiga och kloka personer. Trevlig helg
    M
    M W

    2016-02-04 | 15:46:37
    Bloggadress: http://brysselkakan.wordpress.com

Kommentera inlägget här: