stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Sköna Söndag och vi alla möts igen

Kategori: Gotland

 
Det är inte bara bina som är flitiga hos Väninnan....hon själv ligger inte på latsidan  och resultatet av all denna aktivitet får åka med mig hem i väskan.
Läskande fläderblomssaft, smarrig jordgubbssylt och nyttig nyslungad honung , SAMTLIGA buteljerade under veckan.
 
 
Vi sammanstrålar på Grå Gåsen med våra vänner som är på ön för att hälsa på sin dotter som arbetar på Gotlands Sjukhus under sommaren. Samma vänner som häromdagen åt middag med Väninnan och hennes man på restaurang Krakas Krog......hänger ni med?
 
 
Jag KAN bara inte låta bli .
Det blir saffranspannkaka idag med.
 
 
Stort puss och kramkalas när vi säger hej då till Väninnan...ja hon med bina och bullarna.
Tusen tack från mig för finfina dagar och nattlogi. 
 
Vi övriga åker upp mot Visby för att besöka vår Väninna , det vill säga  hon som var med på Romateatern ......där alltså min roadtrip Väninna och hennes man har bott några nätter.
Många Väninnor just nu, ha ha 
HURSOM
vi har en väldigt fin eftermiddag tillsammans på deras terass.
 
 
Vi sitter i skuggan under parasollen .
Hundarna njuter i solen.
 
 
Nytt puss och kramkalas när hela gänget lämnar för flyg och båt hem till Stockholm.
Bara jag och trevliga värdparet kvar.
 
 
Herrn i huset bjuder på skumpa .
Sabeln som ligger där bredvid glasen  har JAG precis använt för att ÖPPNA flaskan med.
 
 
 Vännerna är nämligen väldigt duktiga på sabrering och har precis invigt mig i denna ädla konst .
Gick galant .....om jag får säga det själv.
 
Sabrering, kommer från  franskans sabre och  betyder sabel . Vid sabrering tas inte korken ur flaskan, istället slås flaskans hals av med en sabel och eftersom den är trycksatt faller inte eventuellt glassplitter ner i vätskan.
 
Så här beskrivs metoden,
Ju rakare/tvärare kant på flaskans krage desto större är chansen att lyckas. När sabeln träffar kanten på flaskhalsen som hållit grimman ska halsen gå av, helst med ett rakt och rent snitt, och flaskans topp, med korken fortfarande i, ska lämna flaskan. En viss del av champagnen sprutar ut vilket förhindrar att glassplitter faller ner i champagnen. Det finns en risk att halsen inte går av utan att flaskan istället spricker och krossas. Därför bör man ha handske på sig. Risken att misslyckas är större för äldre flaskor med champagne som har ett lägre tryck.
 

Enligt Wikipedia finns  det några olika historier om bakrunden till traditionen. En populär teori  som jag gillar är den om att ryska kosacker började sabrera när de opererade som fribrytare i Frankrike vid ockupationen 1814 i  Champagnedistriktet. Kosackerna var beridna och deras främsta vapen var en sabel. Det föll sig därför naturligt att de korkade av champagnen sittande till häst med det verktyg de hade närmast till hands och som de satte stolthet i att behärska.  

Det nuvarande rekordet för största antalet sabrerade champagneflaskor under 1 minut är 55 stycken flaskor vilket uppnåddes av Julio Chang under mässan Göteborg Vin & Deli 21 mars 2015. 

 
 
 Jag får i alla fall beröm för min kork som enligt min Värd tydligen flög av ren och snygg.
Nu är han  en fantastiskt snäll person .......men jag väljer ABSOLUT att tro honom, fniss.
 
♠♠♠♠
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: