stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Jag ♥ rosa

Kategori: Shanghai

 
För några veckor sedan blev en ring det dyraste juvelsmycket någonsin sålt på en auktion .
Det var  den vackra rosa diamantringen " Pink Star " som klubbades av Sotheby's i Hong Kong för hisnande $71,2 miljoner.
 
Jag blev HELT betagen när jag såg bilderna på den 59.60 carats rosa skönheten .
 
Diamanten hittades av De Beers 1999 i SydAfrika och vägde då132.5 carat.

Det tog 20 månader att slipa den till nuvarande form och  den visades i färdigt skick för första gången upp för publik 2003 i Dubai.

 

Köparen var det Hong Kong baserade juvelerarföretaget  Chow Tai Fook vars ordförande Henry Cheng Kar-Shun, budade per telefon.

Jag har skrivit om det här företaget och deras spännande härjningar på juvelmarknaden tidigare...

....se inlägg från 2015.

http://stockholmshanghai.blogg.se/2015/september/a-heritage-in-bloom.html

 

 

Det här var dock inte första gången som Pink Star var till salu.

Den såldes redan 2013  av Sotheby's på en auktion i Geneve , för rekordpriset $83 miljoner till en New York-baserad  diamant slipare Isaac Wolf.

Han kunde dock inte fullfölja köpet  !!!! så stenen övertogs av Sotheby's

Nya ägaren Chow Tai Fook döpte direkt  om diamanten till CTF Pink Star till minne av företagets grundare och dess 88 års jubileum.

 
Men Pink Star på näthinnan gick jag till Juvelmadame och berättade om ringen och bilderna jag sett på den.
......och TITTA.
hon hade i sitt lager en sten i en fin rosa färg som vi kunde göra något kul av.
 
här fin blev till slut min "ROSA STJÄRNA  " 
Förstås på en
HEEEELT
annan nivå än dess $ 70 miljoners namne men med en
PRECIS
lika nöjd ägare, ha ha 
 
♠♠♠♠ 

Kommentarer

  • Mor i busken säger:

    Naturligtvis. Less is more, always. Din ring är lika vacker på många sätt.

    Svar: Tackar. Ja jag tycker också att den blev väldigt fin . Kram
    M
    M W

    2017-04-22 | 08:58:01

Kommentera inlägget här: