stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

På gott och ont

Kategori: Shanghai

 
I helgen läste jag en intervju i South China Morning Post med den 62 år gamle Guan Moye.......vem är det ??? .... undrar ni .
 
Ha,ha 
i  Sverige är han nog mer känd under sitt författarnamn, Mo Yan  , den första kinesen bosatt i Kina som 2012 fick Nobelpriset i litteratur .
 
Priset var både en välsignelse men också en förbannelse hävdar han.
JUST
nu vill han bara återgå till sitt skrivande.
Han säger att han sedan priset rest världen över , hållit tal och besökt många intressanta ställen ....men knappt skrivit en rad !!!
 
Egentligen vill han inte vara en offentlig person, att vara i rampljuset är inget jag själv söker. Han hoppas .....nog mest av alla ......på en ny kinesisk pristagare.....då skulle fokus på honom själv upphöra  och han kunde återgå till skrivandet.
 
 

Mo har fyra miljoner följare på Weibo, kinas version av Twitter .Han har tills helt nyligen inte gjort många inlägg men började för några veckor sedan plötsligt att lägga upp kortare och enkla texter.

"Mest  som en uppvärming inför skrivandet av min nästa roman. Jag söker nu en ny vinkel för att på ett smart sätt kunna relatera till kinesiska ledningens anti -korruptionskampanj"

Låter spännande tycker jag.

 
 
 
Själv har jag bara läst Vitlöksballaderna och Frog av honom, de var bägge mycket bra.....så jag håller tummarna att han snabbt hittar tillbaka till sin gamla form och låter pennan glöda.
 
 
 ♠♠♠♠
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: