stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Nytt Språk

Kategori: Shanghai

 
Jag sitter vid mitt skrivbord.
En vanlig syn några kvällar i veckan när Herrn och jag arbetar med våra hemläxor . 
 
 
TROTS
 att min begåvade mamma varit lärare i språk.....har inget av den fallenheten fastnat hos mig.
Jag är mer av räknenissa än ordvrängare.
Så jag har ALLTID fått jobba med inlärningen, inget har kommit bara sådär 
MEN 
tycker faktiskt att mandarin är extra svårt, betydligt knepigare än något annat jag studerat och jag har flera gånger varit beredd att ge upp det här med att lära mig ett nytt språk.
 
Kanske är det åldern.
Orden fastnar bara inte .
Kan inte säga vad som är svårast ......uttalet tror jag .
 
Även Herrn kämpar ....och han brukar alltid vara en fena på att ta in ny kunskap... men han har å andra sidan mindre tid än jag att lägga ner på glosor och tecken.
 
Ja ja, envisa som små grisar är vi och det gör verkligen skillnad i det dagliga livet att i alla fall kunna lite.... så vi fortsätter väl att traggla på.
 
 
 
.....fniss
 
 
♠♠♠♠
 
 

Kommentarer

  • Mor i busken säger:

    Det är absolut åldern. När du var 7 år lärde du dig kalixmål på en månad och bara det är en prestation. Jag beundrar en båda som trots mycket annat ändå tar er tid att studera detta svåra språk.

    Svar: Ha ha....ja jag kommer ihåg hur paffa ni var när jag bräkte efter en sommar däruppe på norrländska . Kram
    M
    M W

    2017-02-23 | 11:12:39

Kommentera inlägget här: