stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Gānbēi 干杯 Skål

Kategori: Shanghai

 
Idag anordnade mitt kontor en stort seminarium för en ny  företagspark i en stad strax söder om Shanghai.
 
Som tack bjöd värdarna mig , stipendiaten och våra partners på middag.
 
 
 
En traditionell kinesisk bankett följer ett strikt mönster.
Vid affärsammanhang sitter man oftast i privata rum.
 
PLACERINGEN
är väldigt viktig och i fallande ordning från mest betydelsefull till minst.
 
 
Det är MASSOR med mat.
 
 
...och MASSOR med vin, öl eller ännu värre en starksprit som heter Baijiu 
 
 
..och det skålas HELA  tiden.
Tanken är att glaset , oavsett vad det innehåller ska tömmas i ett drag!!!!.........och det blir som sagt många glas under en middag.
 
 
 
 
Tipset är att ha en klar strategi inför en bankett om det inte ska gå helt överstyr, ha ha
Kineserna har en historisk lång erfarenhet av praxisen ...så tro inte att det går att knäcka dem.
 
 
JAG
kommer undan genom att helt enkelt bara SMUTTA  vid varje skål...... chicken tycker förstås mina värdar ...men jag är kvinna , medelålders .....och just idag fortfarande hostig och eländig.... så ingen proppsar eller utmanar mig vidare.
 
ÖVRIGA
i vårt gäng är rutinerade rävar och  hänger på men använder sig av trick nummer två.
 
Gör 
middagen 
KORT.
 
Äter lite, skålar några gånger , går runt och pratar med värdarna .....och SÅ....bryter upp.
 
Helt
OK
strategi.
 
Värden har fått glänsa och gästerna kan lämna med hedern i behåll.
 
GOD NATT
 
 
 

Kommentarer

  • Mor i busken säger:

    Du passar fint in bland högdjuren. Nyttig erfarenhet om inte annat.

    Svar: Ha, ha . Ja verkligen en upplevelse utöver det vanliga. . MYCKET speciellt sätt att representera på. Go kväll från en kraxande och rätt medtagen dotter.Blir skönt med helg så jag får vila lite.Kram
    M
    M W

    2017-03-23 | 09:24:56

Kommentera inlägget här: