stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Varför Våfflor

Kategori: Stockholm

Dagens kontor 
....hos Netstyle .se bjuder på denna underbara utsikt. 
Vi ägnar dagen åt  inspirerande planering  för nya aktiviteter. 

(null)

På hemvägen susar jag runt i några butiker på jakt  efter VÅFFELJÄRNET .

Väldigt olikt mig men jag råkade  häromdagen få syn på en test och just detta järn fick bra omdömen 
OCH 
när jag nu ändå ska köpa ett vill jag ha just detta . 

Dömt att misslyckas .... såklart... det är förstås inte bara jag som läst den artikeln , ha ha 
MEN
precis när jag är beredd att ge upp hittar jag ett . 

Nöjd bjuder jag in Sonen och Vännerna till våffelkalas senare på kvällen .
Tänker att nu ska det bli lite extra och istället för att som vanligt köpa ett paket ska jag  blanda ihop EGEN smet och söker  efter ett bra recept . 
Hittar ett lämpligt och noterar att just detta föreslår något jag aldrig hört förut .....för att få FRASIGA våfflor ska man blanda ut med kolsyrat vatten . 

Låter spännande . 


(null)


Varför firar vi då Våffeldagen ? 
Enligt  temadagar.se har seden sitt ursprung i jungfru Maria bebådelsedag , som är en kristen högtid. Den firas nio månader innan julafton  som dagen då Maria av ärkeängeln Gabriel fick veta att hon  var havande med Jesus . 
Ett annat namn för samma dag är Vårfrudagen , vilken idag alltså har blivit Våffeldagen och infaller  alltid den 25 mars .
Våfflorna har troligen tillkommit genom felaktigt  ( dialektalt) uttal , vafferdagen ,  vaffla är en äldre beteckning för våffla .
Vid den här tiden på året passade det särskilt bra med våfflor då man på gårdarna förr i tiden hade bra med tillgång till ägg och mjölk efter vintern . 


(null)

Hur gick det för mig då ?
Svar ....sisådär.
Redan när jag blandade ingredienserna till smeten såg jag att något var fel .... ska bli en smet icke en deg .
Hällde då på dubbelt så mycket av det kolsyrade vattnet .

Järnet .... som fått bäst i test .... ville inte alls samarbeta .
Våfflorna blev vita och inte läckert gyllenbruna och  istället för frasiga ... STENHÅRDA .

Ja, ja smaken var i alla fall lika god .
OCH 
Sonen och Vännerna mumsade snällt i sig .
Tusen tack för det . 
🙏








Kommentarer


Kommentera inlägget här: