stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Lucia

Kategori: Stockholm


Luciamorgon 
Fina sånger på morgonnyheterna . Läser också att traditionen med tidiga morgonstunden med Lussefirande på arbetsplatser håller på att försvinna .
Bara dagis kvar som håller ut . 
Trist

Tänker på när vi bodde i USA . Jag och då 6-åriga Dottern hade lovat all lussa för hennes klass .
För att motivera avbrottet på lektionen önskade pedagogiska fröken att jag berättade för barnen om varför vi i Sverige firar Lucia .
Eftersom jag hade rätt vaga begrepp om detta läste jag på ....och HÄPNADE!!! 
Riktigt ruggig historia med inslag av tortyr , uthuggna ögon och ond bråd död på bål . 
Hm.... gick verkligen inte att berätta för ett gäng nyfikna 6- åringar .
Jag skulle själv ha blivit " lynchad" av hela PTA , ha ha  . 
jag valde mjukisvarianten med långa kalla vinternätter, hålla ( busiga små ) trolltyg borta och Lucia som kommer med mat och  ljus. 

(null)
Målningen av Francisco de Zurbarán (1598-1664)
visar hur helgonet Lucia ofta framställs .... och    JA det är hennes uthuggna ögon som ligger på brickan 😬

(null)

Snällversionen som vi är mer vana vid . 
Ljus och något mer ätbart på brickan . 

(null)

Väninnan är också på besök i stan .
Inte ofta vi kan ses då hon bor i USA men desto mysigare när våra Stockholmstripper sammanfaller .

Trevligt AfterNoon Tea på Svenskt Tenn .
....generöst bjuder hon  också på bubbel 🥂och  fin 🎁 för att fira Moi .... och mina 60  
🙏🙏🙏

Vi skiljs åt ..... och jag känner verkligen att det snart är dax för mig och Herrn med en tur till USA för att hälsa på henne  ....och våra andra fina Vänner "  over there"  
.... var några år sedan sist och relationer måste  gödas  för att bestå. 

Hastar fram i regnet till Oscarskyrkan .
Lucia betyder konsert som Väninnan och jag  sedan några år tillbaka bevistar. 

Vackert och pampigt även om jag saknar några " godbitar" men men  , antar  att kören vill förnya sitt program  och då får några gamla klassiker utgå . 

(null)

(null)

(null)

Avslutar aftonen hos  Philippe på charmiga lilla krogen Bar a Vins 

(null)

🌟



Kommentarer


Kommentera inlägget här: