stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Londontrip

Kategori: London

Hemma en kväll .
Byter resväska . I den nya packas inte vindjackor och myggmedel , ha ha utan nu är det dags för tunna klänningar . 
Examen , sommar och semester väntar . 
Tidig avgång . 
Framme vid lunchtid i ett soligt och skönt London . 

(null)

Trots att jag är tidig får jag mitt trevliga rum direkt . Skönt att slänga in väskorna och ta en dusch .

(null)

Redo för the City
 👌

(null)


Promenerar bort till V&A Museum för att se Mary Quant utställningen . 
Jag var själv för ung när hon var som hetast , har aldrig  burit hennes kläder . 
Sminket däremot gillade jag och köpte gärna . 

(null)

Dame Barbara Mary Quant , född 1930 . Engelsk designer som låg i framkant och skapade roliga och bekväma kläder för unga tex minikjolen , PVC wetlook och hotpants . Vilka hon ofta kombinerade med nylonstrumpor och skor i starka färger . 

Tillsammans med sin man  Alexander Plunket Greene (avled 1990 ) byggde hon ett imperium med kläder , skor , inredning , makeup, dockor och mycket mer . 
Allt med hennes välkända blomlogga väl synlig . 

(null)

(null)

Företaget blomstrade under 60-70 och 80 talet . Under 1990talet dominerade makeup och inredning . I samband med en försäljning år 2000 till ett japansk företag av Mary Quant Cosmetics lämnade Mary företaget. 
Det finns  fortfarande kring 200 MQ butiker i Japan. 

Mary  är inte bara känd för sin härliga design . Hennes frisyr blev pricken över I för hennes  " look"  Skapad av den berömda Vidal Sassoon .  

(null)

Fantastiskt fin dag , så efter utställningen går jag ut i parken för en kaffe . 

(null)

(null)

Ingen Metro, strosar istället vidare genom Hyde Park .

(null)

(null)

Sött litet sällskap på vägen ..... 

(null)

Musikfestivalen British Summer Time Concert pågår och förhoppningsfulla volontärer står och väntar vid crewbussarna .

(null)

Genomgång för de som blivit utvalda och fått ta på de eftertraktade gula västarna .
Den här kvällen får de vakta när bla Bob Dylan och Neil Young uppträder . 

(null)

Framme vid Selfridges .
Shoppa en fredagkväll ?!
 .... ja ja ... för mig passar det perfekt . Har en sen middagsbokning och går därför in i varuhuset . 
Ska se om jag kan hitta ett par nya skor . 

(null)

"Retaildöden " verkar inte ha nått detta shoppingmecka på Oxford Street .
Gula påsar hänger på var och varannan i kvarteret runt varuhuset . 

(null)

Inga skor för mig dock .
Fortsätter till Marylebone och Chiltern Firehouse . 


(null)

Middag på ett ställe som jag verkligen gillar . 

(null)

Otroligt men det verkar fortfarande ha kvar din dragningskraft .
Fullt till sista plats 
Eftersom jag är själv har jag bokat  att sitta i baren framför köket .
Underhållande att betrakta jobbet i köket medan jag äter min goda kyckling . 

Konstaterar att inte bara är restaurangen fortsatt poppis , en annan slitstark trend är skägg . 
Gäller än för 90 % av kockarna och servitörer . 

(null)


God Natt

Kommentarer


Kommentera inlägget här: