stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Kampen mot klockan

Kategori: Shanghai



Kampen mot klockan fortsätter.... ja gäller förstås mitt permanent resident permit .
När vi häromdagen åkte till immigration med dokumenten vi hämtade ut på svenska konsulatet meddelade immi helt plötsligt att jag dessutom måste göra hälsoundersökning .
DET
gjorde vi såklart som nya i landet .... för 7,5 år sedan !!! 
Sedan dess.... Nix pix , har inte behövts .Har bara kunnat förnyat tillståndet när det gått ut . 
Tog tidigare några dagar och inga kompletterande handlingar behövde lämnas . 

MEN
corona har förändrat alla spelplaner .Nu är det nya rutiner som gäller , dessutom rutiner som snabbt kan förändras beroende på virusläget i Kina eller andra länder . 

Tidigare permits är upphävda och hela ansökningsprocessen måste göras om från scratch . 
Inte heller någon mening att argumentera med tjänstemännen.....istället ler jag och tackar snällt då de ger mig tiden för undersökningen . 
Är i själva verket urstressad.
Kampen mot klockan är nervös.
Varje gång det strular är en förlorad dag och jag vill absolut inte lämna landet utan det nya tillståndet i min hand och tidpunkten för resan till Sverige närmar sig. 
(null)

Nåväl , nu är jag på mottagningen och ska få mina tester utförda . 

(null)

Ett märkligt ställe.
Löpande band principen .
Alla kläs i hiskligt fula rockar och sen vallas man mellan olika rum .
Varje rum utför bara en sak som  tex synkoll, blodprov, röntgen , ultraljud och vägning . 

(null)

Anläggningen  är sliten och förvånansvärt ofräsch med tanke på att det är sjukvård som bedrivs där . Ja rent ut sagt äckligt . 
Det är med stor tvekan jag räcker fram armen för provtagning .... men men . 

Bara en sån sak som att hälften  av krokarna i min omklädningshytt saknas ..... hur svårt kan det vara att spika upp en ny !!! 
Säger allt . 
MEN
de är i alla fall hjälpsamma med svarstiden och lovar att jag kan få hämta provsvaren efter tre dagar mot normala sju .
Alltid något , mycket tacksam  för det .

(null)

Tillbaka till immi som nu äntligen ger ok till alla dokument och jag får lämna in ansökan . 
Bara att hoppas att jag också hinner få tillbaka pass och tillstånd i tid för min avresa .
🤞

Kommentarer


Kommentera inlägget här: