stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Ett skepp kommer lastat

Kategori: Veckans Snackis


Veckan snackis kanske har varit den spännande LASTEN .

Bilder www.DN.se
(null)

Det vill säga den guldbro som nu är på väg per  båt från Kina till Stockholm .
När lastfartyget  Zhen Hua 33, som är 227 meter långt och 43 meter brett, kommer fram till Stockholm ska det sänkas ner i Saltsjön.
 Medan bron, som vilar på pontoner, bogseras in till kajen  kommerr fartyget tömmas på vatten så att det kan åka tillbaka igen .  

(null)

Den nya bron  som kostat 198 miljoner SEK skall förbinda Söder med Gamla Stan är 140 meter lång, 45 meter bred och väger cirka 3 700 ton. 

Transporten har väckt mycket uppmärksamhet inte minst bland klimatexperter . 

Enligt uppskattningar från miljöforskningsinstitutet IVL Svenska miljöinstitutet är klimatpåverkan omfattande. Det sägs handla om minst 1.000 koldioxidekvivalenter, vilket enligt Aftonbladet motsvarar de utsläpp som genereras av 3.500 resor genom Sverige i en medelstor bil eller att flyga från Stockholm till New York 3.000 gånger. Beräkningen avser endast fraktandet av bron till Stockholm. Returresan som fartyget måste göra är alltså inte inräknad.

Skanska , som ansvarar för transporten ,och borgarrådet har därför bägge  uttalat sig till DN :

" Skanska ville att bron, trots den långa frakten från Kina, skulle ha ett så litet avtryck på klimatet som möjligt".

– Vi har självmant, utan krav från Stockholm stad, valt att klimatkompensera för transporten, sade Jacob Birkeland, presschef på Skanska 

Och ansvarig politiker Joakim Larsson (M) stadsbyggnadsborgarråd i Stockholm stad säger såhär, 

– Det är självklart att ett av de största byggprojekten i Sverige kommer att ge avtryck på klimatet och är bra att debatten om dess klimatpåverkan förs. Det vi gör nu måste dock sättas flera perspektiv – bron ska till exempel hålla i 120 år och ingen annan än det kinesiska företaget kunde tillverka den inom den tidsram som gäller, säger han.

– Jag har fullt förtroende för att Skanska försäkrat sig om att de miljökrav som vi ställt uppfylls. Utifrån vad som är rimligt för att få bron på plats i tid tror jag inte att det fanns någon bättre lösning, säger Joakim Larsson.

Monteringen av bron är planerad att ta två veckor och kommer troligtvis att starta i mitten av februari.

(null)


Företaget som tillverkat bron är China Railway Shanhiaguan Bridge Group – samma företag som tillverkat den 5,5 mil långa bron mellan Hongkong-Zhuhai-Macao, världens längsta bro över vatten. 



(null)



Kommentarer


Kommentera inlägget här: