stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Eze med vy

Kategori: Nice

Herrn går till kontoret.
Ungdomarna och jag tar tåget till Exe-sur-Mer. Som är ett annat trevligt utflyktsmål utmed kusten. 
Från station har man valet att ta buss eller att gå upp till den medeltida bergsbyn Eze. 

Dottern och Pojkvännen traskar med raska steg iväg på den rätt  branta  

leden  (Sentier de Nietzsche) upp mot byn som ligger på 800 möh. 


(null)

Tror ändå att kiddsen gjorde det "rätta" valet.
Bussen var smockfull, så jag fick stå hela vägen . Den körde fort och det krängde rejält i alla miljoner hårnålskurvor utmed berget.
Lättad klev jag ut på lilla torget vid gamla stan , där förstås inga bilar får köra in.
Satte mig ner och väntade in mina bergsgetter men behövde inte sitta länge innan de kom.

(null) 

(null)

Vi strosade runt på de smala små gatorna . 

Bara några få av byns vackra små hus är bebodda, de flesta används numera till restauranger, konstnärsateljéer och souvenirbutiker. 

(null)


Det berömda parfymeriet Fragonard, har både en butik och en liten fabrik i Eze. I fabriken kan man gå visningar för att se hur tillverkningen av parfym , tvål och smink går till. 


(null)

Vi besökte också den botaniska trädgården som ligger högst upp på berget ovanför byn. 

(null)

(null)

Magnifik utsikt ….

(null)

….gulliga turturduvor 

(null)

….och fin staty 

(null)

(null)


(null)

Nerför är enklare .

nöjda med vår dag . 
👌











Kommentarer


Kommentera inlägget här: