stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Ho Chi Minh City

Kategori: Vietnam

 
 
 Anländer 3 på morgonen, sover några timmar ,äter god frukost och tar en promenad i stan. Ljuvligt väder med sol och en lätt bris. Även här firas Nyår med ledighet och många av stans invånare har lämnat och åkt hem till sina byar för att fira med familjen.
 
 
 
Överallt står  fina körsbärsträd  utsmyckade med lyckomedaljonger och kort med Nyårsönskningar 
 
Således, enligt taxichauffören lite "mindre" folk på gatorna och mycket som är stängt, men i våra ögon är Ho Chi Minh City  intensiv, myllrande och charmig . Vi undrar hur verkligen hur mycket folk det är när det inte är helg om det här anses lite!!!!...ha,ha
 
 
Moppar, moppar , moppar .........
 
 
 
I ett gatuhörn sitter Herr Tidningsman. Han har ingen fancy kiosk men hans utbud är mer uppdaterat och har fler titlar än Internationella sektionen på Pudong Airport hemma i Shankis. Svältfödd som jag är på glossy magazins och dagstidningar, vilka jag älskar att läsa ,plockar jag på mig en rejäl bunt. Vouge US, Vanity Fair, International  New York  Times, The Economist, Hello, In Style US, Elle UK och Bazar........Win- win i bägge leden.
Herr Tidnigsman strålade som en sol och jag skuttade nöjt vidare.
 
 
 Stor kaffekedja här i Saigon är kaliforniska Coffe Bean & Tea Leaves som vi  första gången stötte på när vi besökte Los Angeles. Kedjan startade där 1963 och påminner väldigt mycket om Starbucks  ( finns här men än så länge har jag bara sett ett kafé ). Vem som inspirerat vem vet jag inte men upplägget är precis detsamma fast  jag tycker att Starbucks är betydligt bättre . Burger King, Kentucky fried chickens och Hardrock finns också i stan och  Mac Donalds ska öppna sin första restaurang nu under våren. 
 
Mysigast är ändå inte kedjor utan små charmiga place som det här där vietnamesiska kaffe serveras. Bryggs i en liten potta som ställs på koppen och så rinner kaffet sakta ner, starkt men väldigt gott.
 
 
 
 
♠♠♠♠
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: