stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag och sååååå seeegt

Kategori: Restaurang och Bar

 
Jag tänkte bara skriva ner några rader om min trevliga fredag .....och nu nästan två timmar senare är detta inlägg ännu inte klart. Det är inte  precis texten som jag sliter med utan bilderna. 
 
Tar EVIGHETER att ladda upp varje bild.
 
Internet här i stan är emellanåt verkligen en stor källa till frustration.
 
Hur kan det bara  ( vissa dagar...vilket i sig är nästan ännu mer irriterande....om det alltid var kass skulle vi förstås bara gilla läget men NU ??? jag menar varför ) vara SÅÅÅÅ SEEEGT !!!!
 
Tbax till min dag.
 
Efter en intensiv arbetsvecka tar jag SOVMORGON och pigg som en lärka hoppar jag ur sängen först strax efter 9 på morgonen. 
Susar iväg till träff med  Bloggnätverket och vi ska den här gången vara i en för mig ny lokal nämligen....
 
 
Old China Hand Reading Room, och det visar sig vara ett väl insuttet och mysigt bokcafe  som , vilket jag inte tidigare visste , öppnades 1996 av fotografen Deke Ehr , vars otroligt fina fotoutställning om Sidenvägen  Herrn och jag besökte  i Juni och jag skrev om på bloggen. Cafeet driver han tillsammans med författaren Tess Johnston.
 
 
Runt om i cafeet ser jag  hans fotografier  och böcker samt planscher från hans tidigare utställningar .

Begreppet Old China Hand syftade ursprungligen på 1800 talet till handelsmän i Kinas stora hamnstäder där utländsk handel var tillåten utifrån vissa avtal. Började därefter användas för de med speciella kunskaper om Kinas språk och kultur . Under 1940 talet användes termen i USA för att beskriva amerikanska  diplomater, journalister och soldater med stor kunskap om Kina och deras påverkan på politiken före, under och efter WWll. 

I Kina refererar begreppet nuförtiden till en utlänning som har djup kunskap och  känner samhörighet med Kinas språk och kultur.

Vår bloggkompis  http://nordblomsinshanghai.blogspot.se visar  några av sina favorit böcker om Shanghai i vilka Deke samarbetat med Tess Johnsson. Väldigt vackra fotoböcker som uppmärksammat och även räddat gamla men fina fastigheter här i stan.
 
 
Även Tess Johnston är en spännade person. Förutom att hon har den goda smaken att döpa sin hund till samma namn  som min , dvs Dino, har hon och Deke publicerat 25 böcker . Född i Virginia men har levt mer än 45 år utomlands i Tyskland , Vietnm och Kina. Hit flyttade hon1981 för att arbeta på amerikanska generalkonsulatet . Pensionerade sig 1996 och fortsatte då att forska, skriva och ge föreläsningar om arkitektur och gamla Kina.
 
 
Bild på Tess och Dino lånad från tessinshanghai.com
 
 
Vi beställer sandwich och ut kommer  små läckerheter dekorerade med olika flaggor. Under stort jubel ställs danska flaggan ner framför vår skånska, http://enlantisishanghai.blogg.se ( måhända har hon även danskt påbrå.....jag höll precis  på och fotograferade  och hängde inte riktigt med i svängarna, kanske jag missade just den detaljen )
 
 
Efter några timmar går vi vidare för lunch.
Runt hörnet ligger Jiashan Markets och vi går in......
 
 
 
Lunchtid och antagligen har morgonruschen passerat på marknaden för här sussas det gott i princip vartenda stånd.Jag har tidigare skrivit om den otroligt höga toleranser till att sova på jobbet som tycks råda på vissa arbetsplatser......och blir lika fnissig varje gång jag ser det in real life .
Några stilstudier :
 
 
 
 
 
 
För tillfället tänker VI dock  mer på mat än sömn och slår oss ned  för grillad lax och vin på trivsamma
 Melange Oasis.
 
 
 Promenerar hemåt och ser att träden på gatan blommar i vackert gult.
 
 
Gullar med söta pippifåglarna som bor i ris- och bön affären......
 
 
...och hälsar på de här fina kortspelande paret. 
 
 
 Fredag och långledigt eftersom vi har helg på måndag.
 
 SKÖNT
 
♠♠♠♠ 
 
 

Kommentarer

  • Amanda Niclasson säger:

    Fina bilder!

    Svar: Tusen tack ....och nu har jag visat din fina blogg för min dotter.Trevlig Helg
    M
    M W

    2014-09-12 | 08:40:58
    Bloggadress: http://femtiotrekvm.blogg.se/
  • Sara säger:

    Fina bilder :)

    Svar: Tusen tack.......och nu har jag också hittat din fina blogg. Vilka inspirerande recept du visar. Trevlig helg
    M
    M W

    2014-09-12 | 12:57:35
    Bloggadress: http://www.baakochmaat.blogg.se

Kommentera inlägget här: