stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Äntligen fredag ,Mahjong och Fine Dining

Kategori: Restaurang och Bar

 
Vännerna har åkt till Peking, Herrn till Sverige och jag vaknar tidigt och tar en skön promenad till brödbutiken för att köpa färskt bröd och mandelcroissanter.
Det är fredag och snart kommer Mahjongdamerna till mig.
  
 
Idag är vi ett litet men naggande taggat gäng som samlas för att spela .
Rutinen är den att vi träffas kl 10. Värdinnan bjuder på frukost ( därav tidiga prommisen till bagaren ). Frukostribban ligger högt ....inga slät-svart-kopp-kaffe varianter här inte.
Tre eller fyra stycken runt spelplanen och så spelar vi några spännande rundor.
Avslutar med lunch på ett trivsamt hak i grannskapet.
 
 
Eftermiddagen ägnas åt vanliga fredagsärenden .
Idag ser jag även på två filmer för att komma in the mood för kvällens äventyr .........
 
 
Jag ska besöka  restaurang Ultraviolet dvs Shanghai fine dinig....oh la la !!
....2014 rankad som nr 58 på listan Worlds Best 50 Restaurants ( ja listan celebrerar de 50 bästa men rankar
100 st ) och nr 1på Tripadvisor Shanghai . 
 
 

Tio i sju sitter jag fast i bilkö på väg i taxi ner mot the Bund. Väninnan ringer och undrar var jag är för vi har fått strikta instruktioner att vi INTE får komma för sent. .....phu med bara någon minut tillgodo glider jag in i baren på Mr and Mrs Bund dvs le Chef Paul Pairets andra ställe. ( nr 78 på samma lista - Worlds 50 Best Restaurants  )

Får ett glas bubbel , slår mig ner hos väninnorna och hälsar på de andra middagsgästerna.  

Vi får alla ett litet paket.

 
Visar sig vara kvällens meny, vin och musiklista.
 
 
Men innan vi börjar mumsa väntar en kort busstur till stället  där Ultraviolet ligger. 
 
 
Typ gammal lager/industrilokal tipp topp renoverad till läcker restaurang .
 

Till bords

.......10 gäster, 20 personal (varav en supertrevlig skånepåg) och 24 maträtter... nåja mer då munsbitar MEN med betoning på munsbitar. 

 
Mr Pairet och hans team har skapat en totalupplevelse kring fantastiska smaker,  
 
 
 underbara droppar,
 
 
spännande ljus - och bildinstallationer,
 
 
och  perfekt matchad musik.
 
 
Mot slutet av aftonen får vi hälsa på inne i köket.
 
 
Cheeeeese !!!!!
 
 
TACKAR
Paul för maten och slår oss ner i baren för lite mer bubbel och babbel
 sen kommer bussen och kör oss tilbaka till the Bund.
 

 

En afton att minnas.

 GOD NATT

men först ......

... ... ett TIPS 

Filmerna jag tittade på i eftermiddags var dels den  intressanta dokumentären om matbloggare som reser världen runt och ägnar sig åt vad  vi gjorde ikväll....HELA TIDEN !!!

http://www.svtplay.se/video/2807257/foodies/ 

 

dels  filmen om det spännande år , 2013, då dåvarande restaurang Frantzen Lindeberg i Stockholm försökte nå sin 3e Michelinstar  http://www.svtplay.se/video/2794901/hunger/

 
 
♠♠♠♠ 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: