stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Till bords

Kategori: Restaurang och Bar

 
Några härliga dagar i Stockholm och jag försöker utnyttja dem på allra bästa sätt genom att träffa många av vännerna......gärna på lokal.....gärna på någon nyöppnad sådan.
 
 Vilket inte är fallet denna morgon....ja med  nyöppnad menar jag .
Väninnan och jag träffas för frukost på gamla favoriten Saturnus som håller gott ....trots att det kommit några andra trivsamma nykomlingar till kvarteret så tycker jag ännu att detta är  det bästa.
 
 
En annan dag när jag susar ner mot Stureplan noterar jag att lunchätandet i kvarteret nära mig  ändrat skepnad.
Helt plötsligt är det tidigare helt ödsliga torget och parken full med människor som sitter på bänkarna med matlådor och mumsar och njuter av det fina vädret.
 
 
ser jag att uppe i parken står inte längre bara EN matvagn utan nu står en hel lång rad med skåpbilar som erbjuder allt från thaimat till nystekta strömmingar.......läckert !!!
 
 
MEN
ingen parkenlunch för mig idag ...jag susar vidare ner till trivsamma Taverna Brillo för att träffa systrarna och dottern.
 
 
Vi  babblar om mycket .....bland annat om sommaren och konsekvensen av felbokningar...vilket ledde till en hysterisk bröllopsdag som syster och hennes man i alla fall aldrig kommer  att glömma, ha ha ,  systers nya jobb , andra systers stundande resa till solen och dotterns planerade  ( ...och läskiga) långresa samtidigt som vi , som alltid på Brillo,  äter  fräscht och gott.  
 
 
 
FINFIN 
kväll  och väninnan och jag planerar att träffas vid 7 tiden och gå en lång powerwalk i Liljan....
ringer andra väninnan och föreslår en drink efter jobbet....hm... SÅ himla svårövertalade är vi tyvärr inte!!!
JA, JA...låter jättekul....vi ses, klick.
 
Vi går till gården på Hallwylska Palatset. Nytt för i sommar.
HUR
mysigt som helst......varför har ingen tidigare kommit på den alldeles utmärkta iden att göra en härlig restaurang här.
Underbart att sitta bland alla blommor och njuta av de vackra fasaderna .
Ja det är faktiskt så underbart att ALLA borden är upptagna för flera timmar framåt.
Nåja ingen fara...vi traskar vidare till relativt nyöppnade hål- i -väggen stället på Narvavägen.
 
 
Rätt många gäster här också  men charmiga ägaren ordnar fram ett bord till oss och brassar snabbt varsin god omelett som mättar bra.
 
Även kvällen därpå besöks ett toppställe.
 
 
Grand Hotells Veranda
Snygg klassisk stil, glittrande vacker utsikt och supernice betjäning.
 
 
Fina vännerna har generöst bjudit med oss på kräftkalas.
 
 
 
 
 
 
 
 
OTROLIGT
många röda och välsmakande smålänningar slinker ner innan vi festar vidare på varmrätten och avrundar med  lite plock av det smarrigt söta från dessertbordet .
 
 
Kaffe och cognac ......ja eller precis VAD man önskar .....här finns det resurser.
 
 
 VILKEN KVÄLL
Tusen tack vänner.
 
GOD NATT
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: