Äntligen fredag i Stockholm
Kategori: Läsvärt / Sevärt
Min familj är stor och det är himla trevligt....och livligt .... när vi alla träffas, syskonen, mamma, respektive och barnen.

Min mammas 80årsmiddag hemma hos mig nov 2014
MEN
Det är också väldigt mysigt att bara träffas vi syskon och mamma.
När jag 2007 flyttade hem från USA började mamma , jag och systrarna med Månadens Lunch.
Ja, för att vår bror som arbetar utanför stan också ska kunna vara med blir det ibland även Månadens Middag.

Med mamma och fina systrarna på Villa Godthems Jullunch Dec 2013
Så även om mitt Stockholmsbesök är kort ser vi alltid till att hinna med Lunchen.
Idag träffades vi på trivsamma Sannas

Efter lunchen går syster och jag med mamsingen till Åhlens för att köpa en ny resväska som hon ska ha när hon senare i vår åker och förlustar sig i Paris.
Oh la la nu har hon en snygg väska som är lätt att hantera och med plats för massa chica nyinköp.
Möter upp Herrn.
Köper vackra blommor och så går vi och hälsar på hans söta 89- åriga moster som förra våren flyttade till ett äldreboende.

Det är förstås ett stort steg att lämna sitt eget hem dessutom med alla skriverier om vanskötta vårdhem och moster var inte helt happy när hon stod inför det valet. Därför är det extra roligt att höra att hon nu trivs som fisken i vattnet.
Vilket vi förstår.
Personalen verkar hur schysst som helst. Lokalerna är ljusa och fina . Allt är rent och fräscht och hon har ett väldigt fint litet rum med egna möbler och konst hemifrån. Varje vecka ordnas aktiviteter som tex sångstund och musikafton.

Moster blir alltid lika glad när vi tittar förbi och bjuder generöst på kaffe, likör och kakor.
Som alltid är hon pigg och uppdaterad. Vill veta allt om barnen, hur vi har det i Kina och sommarens planer.

Upprymda och glada av besöket och tacksamma över att moster har det så bra promenerar vi vidare till Operabaren för att träffa vännerna och äta en bit innan kvällens Premiärföreställning Spring 15 på Operan.

Bild DN
Första baletten Ballader i koreografi av Roy Assaf har urpremiär.
Oerhört vacker musik av Brahms , Mariko Kida och Hokuto Kodama är väldigt duktiga dansare men koreografin griper inte tag i mig. Dessutom undrar jag HUR koreografen tänker när han har en stor scen att tillgå men väljer att knöla in sina karaktärer i vänstra hörnet dessutom mestadels på golvet.... vilket gör att de även skyms av golvbelysningen. Artistisk frihet....absolut men inte är det särskilt publikvänligt och Operan borde heller inte sälja biljetter ( i alla fall inte till fullpris) till de rader på vänstra sidan som nu knappt ser någonting av dansarna.

Efter 20 minuter !!! är det paus
Vi strosar runt i ett av Stockholms vackraste publika rum.....Guldfoajen....smuttandes på lite kyld bubbel.

Nästa balett är en ny version av Våroffer i koreografi av Johan Inger.
Total kontrast . Här är det suggestivt, våldsamt, rått och med mycket känsla.
Fantastiske dansaren Jérome Marchand dominerar scenen med sin häftiga utstrålning.
Våroffer dansas ursprungligen av 14 män och 1 kvinna och det är en mäktig konstellation.
Johan Inger har halverat antalet dansare på scen .
Jag måste säga att jag funderar över hur balettens ledning tänker.
En stor scen, två dansare i ena hörnet som hela vänsterradens yttersida inte ser något av.
En mäktigt skriven balett för ett stort antal manliga dansare uppförs med, i och för sig i en stark ny version , men med halva antalet dansare på scen.
En föreställning som pågår 1 timma och 30 minuter .....inklusive paus !!!! DESSUTOM till fullpris.
VARFÖR INTE
när det ändå finns en ensemble på 67 heltidsanställda skickliga dansare lägga till ytterligare ett verk .
Borde glädja såväl publik som ( annars) sysslolösa dansare.

Bild DN Jerome

Som sagt kort och intensiv föreställning.
Fördelen med det är att hela gänget gärna går vidare för en drink.
Traskar ner till ny-uppfräschade lobbyn och Cadierbaren på Grand.

GOD NATT