stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Romanerna om Patrick Melrose

Kategori: Läsvärt / Sevärt

 

DET 

här med recensioner och förväntningar kan vara knepigt.

Jag gillar att läsa  och tycker därför mycket om att läsa om böcker och se på program som Babel.

Blir inspirerad och nyfiken, vill ta del av..

Får upp förväntningar på texten.

MEN

jag brukar ändå försöka att inte ta in FÖR mycket innan jag börjar med en ny bok.

ALLTFÖR

höga förväntningar kan också bli fel, de kan lägga sig i vägen för läsupplevelsen.

Jag läser då otålig och tänker NÄR ska det nu bli sådär himla bra som alla har skrivit om.

Precis

DET

hände initialt när  jag började läsa de tre första romanerna av fem om Patrick Melrose.

 
 Fantastiska hyllningar överallt.
 
Tala om uppskruvade förväntningar.
 
Tog en stund för mig att komma förbi dem.
Jag slutade läsa och började sedan om på nytt och kunde först då ta till mig texten .

Romanerna är korta och koncisa. Stilen  är intelligent, bitskt, (väldigt ) mångordigt men också  smärtsam . Genomgående tema är maktmissbruk.

Det är verkligen VÄLDIGT bra.

. Dock finns det partier till exempel kring hans missbruk i Bad News  som är för detaljerade och långrandiga...och  som trots det sorgliga tillståndet ....blir  långtråkiga. Familjen och deras sk umgänge  i Never Mind , känns också helt absurda . VEM skulle frivilligt tillbringa ens en sekund tillsammans under de förutsättningarna.

 .....men HELHETEN . Berättelsen lever kvar efter sista sidan vilket inte händer alltför ofta .

Rekommenderas varmt.

Men mitt  råd är ....tagga ner förväntningarna .......då kan ni se fram emot en stor läsupplevelse .
 
Själv ska jag snart fortsätta med den fjärde och femte delen .
 
 
Författaren Edward St Aubyn.
 
Därefter får vi väl se fram emot filmatiseringen med Benedict Cumberbatch.
Ett avsnitt per roman och inspelningarna ska börja i auguasti.
 
 

♠♠♠

 

Kommentarer

  • Mor i busken säger:

    Gillade honom från första sidan men är väl medveten om att han ändå bara är gästspelare i drogvärlden så hans initierade skildringar av den blir även för mig en blick von oben. Ändå fascinerande läsning.

    2017-05-17 | 09:03:58

Kommentera inlägget här: