stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Marknadsdag

Kategori: Italien

 
Måndag är marknadsdag i vår by.
Från morgon fram till lunch .
 
Således går morgonens promenad i annan riktning än den vanliga ...ner mot torget  i stället .
 
 
Här finns ALLT
Mat, frukt, grönsaker, kläder , skor , bra att ha hemma grejer , blommor mm mm .
 
 
Man måste ändå beundra handlarna . Efter ett fasställt schema  åker de från stad till stad i regionen och slår upp sina stånd.  Verkar i mina ögon vara en  rätt slitig tillvaro  , packa upp, packa ner och förflytta sig .År ut och år in. Flera av dem har varit här lika länge som vi dvs i över 10 år ....och de kanske ännu längre .
 
Roligt för oss då byn lever upp ...men hur vissa av dem  kan få lönsamhet på verksamheten är för mig en gåta. 
 
 
 
Några har förstås långa köer direkt när de öppnar på morgonen...tex kycklingbilen ...som säljer hur många grillade kycklingar som helst....och ja det smakar väldigt bra.
ANDRA
däremot har mindre tillströmning och hinner med ett parti mobilschack medan de väntar på nästa kund.....men som sagt , hur överlever de?
 
 
 
Vi brukar alltid handla både ost, kyckling och grönsaker men i det ensamhushåll jag för närvarande befinner mig i blir mina inköp idag mycket modesta.
Har liksom allt jag behöver just nu 
Så 
ETT
nytt  mobilskal  i vacker färg ....ja det blir det enda.....sorry guys. 
 
 
 
Promenerar hemåt .
Passerar nya stranden där ett trevligt fik öppnades förra sommaren.
 
 
 
Förut fanns här inga faciliteter alls.
 
NU
är stranden ,en tillbyggd ramp och toaletter iordningställda för alla sol och baddyrkare. 
Det är vi väldigt glada över .
Slår mig ner för en kaffe och tidningsläsande.
 
 
Eftermiddagen ägnas åt plock och fix hemmavid.
 
 
 
Tack vare Vännen....som körde ner från Stockholm ... fick jag ner all fin keramik som jag samlat på mig under de senaste årens Gotlandsbesök .
 
NU
gör jag plats i skåpen för tallrikarna, skålar och några muggar.
 
fint 
 
♠♠♠♠
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: