Säger bara Wow
Kategori: Läsvärt / Sevärt
Naturens kretslopp – våldsamt och vackert, något måste dö för att det nya ska kunna leva. Vårens pånyttfödelse, sommarens explosion av liv, höstens vemodiga farväl och slutligen förmultnandet. I Fredrik Benke Rydmans uppsättning av Våroffer är balansen mellan tekniken och naturen i fokus, om den rubbas kan inget leva. Moderniteten, urkrafterna i naturens element och människan som står mitt emellan.
Så här skriver några av recensenterna
»visuellt storslagen« DN
»Benke Rydmans Våroffer - stark så det stänker om det« Expressen
»han har erövrat ett eget dansant språk« Expressen
»Enastående robotduett … Det är sanslöst vackert.« Kulturnytt P1
»Det här är en av de mest genomarbetade och brutala finaler av "Våroffer" jag sett.« Kulturnytt P1
»Tjugo streetdansare går i klinch med Stravinskijs vidunderliga rytmer i en imponerande, vattenrik show.« SvD
»vattendans med ös till max« SvD
»Lars Östberghs uppslagsrika scenografi harmonierar med Palle Palmés gnistrande ljusspel och det hela är stor, lustfylld show.« SvD
»"Våroffer" är ett jättekliv framåt för Benke Rydman som koreograf, dansarna imponerar och Kulturhuset Stadsteatern har fått en säker publiksuccé.« SvD
En föreställning i två akter med såväl nykomponerad musik som Stravinskijs originalverk, Fredrik Benke Rydman själv på scenen i duett med en industrirobot, 20 streetdansare och 5000 liter vatten. Ett unikt möte mellan teknik och konst. Akt 1 i samarbete med ABB
FINNS
INGET
ATT
tillägga , bara hålla med.
SPÄNNANDE
att tänka på hur Waslav Nijinskys Våroffer mottogs när den 1913 uruppfördes av Ryska baletten på Théâtre des Champs Élysées i Paris .
Verket är indelat i två akter, Dyrkandet av jorden och Offret och tar ungefär 35 minuter .Baletten kretsar kring vårens mystik och explosion av skapande kraft.Efter en serie riter väljs en ung flicka ut som offer till naturen, varpå hon dansar sig själv till döds . Den fantastiska musiken av Stravinskij innehöll , för den tiden, många nya inslag vad gällde tonalitet, takt, rytm, betoning och dissonans .
Såväl musik som dans uppfattades som så annorlunda och så provocerande att tumult uppstod i salongen och polis måste tillkallas. Precis som i sitt första koreografiska verk, lät Nijinsky dansare trampa ner med hela foten, vilket den skolade dansen förbjöd. Dansare gick och stod med fötterna inåt. Alla klassiska utgångspositioner för armar och fötter var borta på ett konsekvent och genomtänkt sätt. Ryckiga och kantiga rörelser förekom inom ramen för berättelsen.
Publiken hatade Våroffer och den framfördes bara sju gånger till, fyra i Paris och tre i London innan den togs bort från Ryska balettens repertoar med hänvisning till ett svagt publikintresse och verket "glömdes" bort.
1987 sattes till slut en bearbetad version upp i Los Angeles av Joffrey Ballet.
Musiken hade då hunnit ikapp tiden .Både den och baletten anses numera, med ALL rätt, vara ett av 1900-talets mest inflytelserika verk.