stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Ett stopp på vägen

Kategori: Läsvärt / Sevärt

Sommarledigheten går mot sitt slut .
Är på väg hem till Shanghai .... men först några dagars stopp i Shanghai för att hälsa på vännerna . 
Har numera hela två Väninnor som flyttat dit .
Fantastiskt kul och så perfekt att stanna till på vägen så att säga . 

(null)

Timingen kunde inte vara bättre , jag hamnar mitt i Helsinki Festival .

(null)

Så efter att ha lämnat in väskorna susar jag direkt ner på stan mot Operan ......

(null)

..... och kvällens gästspel av William Forsythe . 

(null)

I slutet av 80-talet såg jag hans verk In the Middle , Somewhat Elevated  och blev helt tagen . Sedan dess är han en av mina favoritkoreografer.
nu när han efter några års " tystnad" är tillbaka med delvis nytt material är mina förväntningar HÖGA .

(null)

Forsyth lämnade sitt eget kompani 2015 .
Nu har han samlat sju av sina favoritdansare  och med dem hade han i oktober 2018 premiär på Sadler’s Wells i London . De fick ett  mycket positivt mottagande .

(null)

OCH
dansarna är fantastiska . Karismatiska , uttrycksfulla och rör sig skickligt .
MEN
större delen av första akten är utan musik ..... nja inte my cup of tea .
Rätt vanligt grepp bland koreografer att inledningen kan vara tyst ....... här är det tyst  VÄLDIGT länge . 

(null)

KANSKE
ett smart  drag 🤣🤣  för när andra akten öppnar med ljuvliga barocktoner och dansarna fått på sig lite färggladare kläder ... JA ... då blir det helt  enkelt LYSANDE . 

(null)

Runt om på väggarna i det trevliga Caféet hänger porträtt av sångare och dansare som under åren varit verksamma i huset 👍

(null)

Operahuset vid Tölöviken invigdes 1993.
Fastigheten är ritad av den inhemska byrån Hyvämäki-Karhunen-Parkkinen .
Stora scenen rymmer 1350 åskådare , den mindre 500 .

(null)

Promenerar "hemåt " i den vackra kvällen 

(null)

God Natt 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: