stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

För älskare av bling

Kategori: Läsvärt / Sevärt

HUR
stod jag ut bland flygfäna och kartongerna därnere i källaren ????
JO
genom att ha den fascinerande historien om familjen och juvelfirman WA Bolin  i örat. 
Den mjuka och trevliga uppläsarrösten är författaren själv , kulturjournalisten Gunnar Bolin. 

(null)


Juvelerarfirman Bolin har varit i samma familjs ägo i sex generationer under 228 år . De var hovjuvelerare åt fem ryska tsarer och tre svenska kungar. Grundades i Ryssland . Öppnade sin juvelsalong i Stockholm 1916.  Har upplevt succéartade perioder såväl som ekonomiskt tunga år . Drivs fortfarande av familjen men  tar idag mest bara  beställningar och har endast en mindre försäljning i sitt showroom . 

(null)

Som stor bling bling lover finner jag mycket nöje i berättelsen. 
OCH
noterar  kanske just därför  en detalj som jag blir lite extra glad för. 
Nämligen att när delar av familjen skulle öppna butik i Stockholm och därmed flyttade hit ...... valde de att bosätta sig i mina kvarter .
👌

            (null)          

EN
annan kul detalj är att Herrn och jag , inför vår förlovning 1988, köpte våra  ringar  i den fina butiken som då låg på Biblioteksgatan .

Unga var vi och sannerligen var det  inte en typ av butik vi dagligen besökte .
Det var STORT för oss.
MEN 
vi fick både utmärkt bemötande och ypperlig service .
Ett minne för livet . 

Rekommenderar varmt till lyssning eller läsning . 
📚


Kommentarer


Kommentera inlägget här: