stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Tänker på pärlor

Kategori: Läsvärt / Sevärt


TÄNKER
på pärlor 

(null)

Herrn och jag firar nämligen trettioårig bröllopsdag vilket tydligen heter 
Pärlbröllop..... och det gillar jag .

(null)

Onekligen mycket tacksam 
🙏

Inte givet att man träffar en person som det efter så många år fortfarande är lika härligt att leva ihop med . 

NÄR 
jag kommer hem efter min morgonrunda väntar den här ljuvliga buketten vid min dörr.

(null)

Åker över till mamma .
Hon har bjudit in syskonbarnen på smarrigt eftermiddsfika i form av pannkakor . 

(null)

Himmel så goda .
Har själv aldrig lyckats med att steka dessa .
Klibbar fast , bränns eller faller i sär .
Något fel gör jag .
När kiddsen var små köpte jag därför färdiga i paket på ICA .
Dög för dem 
MEN
är Inte i NÄRHETEN av mammas vad gäller smak  och utseende. 

(null)

Även familjens yngsta medlem är med .
Gullig som få ....., 

(null)

...., och såklart BÄSTA vovven , lilla Dino 
som älskar kalas och huset fullt av människor som gosar och leker med honom .

(null)

Åker direkt vidare till Operan för att med Väninnan se Figaros bröllop.

(null)

I pausen delar vi på dessa godsaker , skålar för mig och Herrn .... och SMSar honom en hälsning. 

(null)         

(null)


Mozart skrev operan på bara sex veckor utan att vara helt säker på att den skulle bli uppförd. Da Ponte skrev librettot som bygger på en populär pjäs med samma titel . 
Operan hade premiär i Wien 1786 och sattes  1821 upp på Operan i Stockholm . 


(null)

Kvällens uppsättning är från 2010 i regi av norrmannen Ole Anders Tandberg .
Såväl scenografiskt som musikaliskt är den väldigt fin .
Sångarna gör ett strålande jobb 

MEN

librettot .... urk 
ger en unken eftersmak 
Är det inte dags att  skriva om / omarbeta vissa äldre texter ? 
Tycker det är osmakligt med  uttrycken och friheten som Greven.... utifrån sin makt över de anställda/ fru tar sig .
Känns ofräscht . 

(null)

Med det sagt är det ändå en väldigt fin föreställning som jag varmt rekommenderar . 

God Natt 


Kommentarer


Kommentera inlägget här: