stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

En käftsmäll

Kategori: Läsvärt / Sevärt

Morgonkaffe uppe vid Engelbrektskyrkan .
Coolt perspektiv över mina hoods . 
MEN 
det där vädret 
😡

SKA
det aldrig bli varmt .

(null)

Väninnan och jag trotsar isvindar 
"Finns inget dåligt väder bara dåliga kläder " heter det ju .... lite väl käckt 
🤣🤣
Nåväl , vi testar ett pass Crosstraining .

(null) 

Börjar rätt OK , lite sol som kikar fram mellan molnen .
Slutar dock med snöblandat regn .
Ja vad säger man ??!!
TUR
att det är ett pass där vi inte står stilla en sekund .
Vi springer , hoppar upp och ner , böjer och sträcker . 
Finns inte en  chans till att börja frysa 
Oh my 😬
Kommer ha träningsvärk precis överallt efter detta .
👍

(null)

Fortsätter min jakt på en snygg matta .
Efter att ha synat vartenda exemplar i detta två våningars " mattempel" hittar jag två som jag lånar hem .

(null)

Väninnan bjuder på middag .
Underbart god tonfisksallad . 
Väldigt mysigt och som alltid så nice i hennes sällskap . 

(null)

Kontrasten blir brutal när vi samma kväll går och ser 
Scheme Birds .
En ren käftsmäll .... 

(null)

Den utmärkta dokumentären  är gjord av Ellen Fiske och Ellinor Hallin . 

Under fyra år följer filmarna Gemma och hennes vänner .
De bor i en förstad till Glasgow .
Stadens främsta arbetsgivare var tidigare stålverket . Under Margaret Thatchers  tid stängdes det och därefter verkar staden och dess invånare ha lämnats åt sitt öde. 
Som ofta i dokumentärer väcks mer frågor än man får svar . 
Tyvärr inga eftertexter som uppdaterar oss på utvecklingen . 
Visst hopp hyser jag ändå om Gemma .... hon har något .Tror även att filmarna vill förmedla det . 
Övriga ....  ja känslan är nog att det tyvärr inte går så bra . 

En av recensionerna . 
Sammanfattar väl tycker jag. 
Med lyhörd närvaro och ett exemplariskt klipparbete förvandlar de berättelsen om Gemma och bakgrunden till hennes tatuering "Let the free birds fly" till en allmängiltig historia om den svåra konsten att skapa sig ett hyggligt liv.   


Scheme birds" fick pris både för bästa debutdokumentär och bästa dokumentär på Tribecas filmfestival 2019 . Den är Ellinor Hallins och Ellen Fiskes första långfilm i egenskap av regissörer, men de är inga nybörjare . Hallin som framför allt varit verksam som filmfotograf, fotade senast Lukas Moodyssons HBO-serie "Gösta", och "Josefin & Florin", som Ellen Fiske gjorde tillsammans med Joanna Karlberg.


Länk  till en bra intervju med filmarna 


Jag har däremot inte lyckats finna  något material om ungdomarna . 

Rekommenderas varmt .
Den här filmen förtjänar VERKLIGEN ett bättre öde än att gå upp mitt  under Coronatider . 

BARA
Väninnan och jag i salongen . 

🎥

Kommentarer


Kommentera inlägget här: