stockholmshanghai.blogg.se

Om livet i Stockholm , Shanghai , en liten by i Italien och numera även i Nice

Hemsöborna

Kategori: Läsvärt / Sevärt


Första gången på länge som alla sköna ladies  i Verbatim kunde träffas. 
Så kul 
👌
(null)


Efter sedvanligt bubbel och babbel om ditten och datten pratar vi om kvällens bok 
(null)

Romanen gavs ut 1887. Strindberg skrev den 
när han för en tid bodde i Schweiz och Tyskland. 

(null)


Förebilden för Hemsö är Kymmendö .  Strindberg kände väl till och tyckte mycket om skärgårdsmiljön därute efter att han själv hade tillbringat många somrar på Dalarö , Ornö och Kymmendö . 
Efter att romanen publicerades blev han 
dock "portförbjuden" på Kymmendö då öns bofasta inte uppskattade hur de och livet på ön skildrades . 

Romanen har flera gånger satts upp som pjäs och filmats . 

(null)

I vår generation har nog alla sett TV serien Hemsöborna från 1966 . Sju spännande avsnitt i regi av Bengt Lagerkvist och med Sif Ruud, Allan Edwall och Sven Wollter i lysande rolllprestationer . 

Några av oss hade läst boken , några lyssnat .
Jag tillhörde den senare skaran 
OCH
vi som lyssnat var mer positiva .
Tror att det ålderdomliga språket kommer bättre till sin rätt i Börje Ahlstedt suveräna uppläsning .

Rekommenderas varmt 
👌

Lärde mig även något nytt
 ..... Ja nytt och nytt .... nu kommer min fina mamma bli galen på mig 😬
... för säkert har begreppet gåtts igenom  på någon svensklektion under skoltiden 
 ... MEN
är  tyvärr  helt borta ur mitt minne. 
☺️ 

VAD?  
(null)

JO
att Hemsöbornas inledande rader är ett exempel på en in medias res -fras vilket är latin och betyder i händelsernas mitt .  

Ett berättargrepp som innebär att en historia börjar mitt i handlingen, vars helhet blir tydligare efter hand.

Exempel på andra berättelser som också börjar så är :

Gösta Berlings saga, Iliaden , Figaros bröllop och En dag i Ivan Denisovitjs liv . 

Så nu vet jag i alla fall det . 

📚







Kommentarer


Kommentera inlägget här: