Världens största migrering
Kategori: Läsvärt / Sevärt
Jaha och eftersom det här upprepas varje år så är väl beredskapen att ta hand om alla resenärer på topp?
Nja....SJ framstår som rena mönsterbolaget i jämförelse med vilken hantering kinesiska migranterna får utstå .
Ambitionen finns nog men trots att Kina investerat stora pengar i att bygga upp ett av världens största järnvägsnät med höghastighetståg och såväl 100-tals tåg och 1000-tals bussar sätts in förslår inte utbudet för den massiva efterfrågan under den här perioden.

Vi pratar KÖER när biljetter ska köpas och KÖER när själva resan skall göras. Man får absolut inte som jag ha lite anlag till klaustro om man skall komma på tågen......det buffas och knuffas rejält där på perrongerna. Att inte få sittplats även om resan tar många timmar ja tom dygn hör snarare till regel än undantag på de fullpackade tågen. Bara att få tag i en biljett är svårt. Trots 90 miljoner sålda biljetter per dag så räcker det inte till alla .




A parent saying goodbye to her child. There are 60 million children left behind by their migrant worker parents. Children who yearn for a stablehome, dreaming of the day they can stay with their parents every day . Photo China Daily.
Left behind children är ett ¨migrantbegrepp¨ som avser de 60 miljoner barn som får växa upp med far -och morförälder eller klara sig själv och som endast får träffa sina föräldrar en gång per år under nyårsveckan.
I den intressanta dokumentären The Last Train Home från 2009 följer filmaren en familj som levt separerat i över 10 års tid .
